Turist in Romania. SEMERINGUL BANATEAN – Calea Ferata Oravita-Anina

calea-ferata-oravita-3-anina-semeringul-banateanS-a intamplat demult, mai precis in anul 1861, atunci cand statul austriac, stat ce administra pe atunci tinuturile Severinului, a decis sa finanteze construirea primei cai ferate montane de pe teritoriul valah. Doi ani mai tarziu, in anul 1863, linia ferata Oravita – Anina, era data in functiune pentru traficul de marfa, urmand ca in 1869, linia sa fie deschisa si pentru traficul de calatori. Atat de frumos era tinutul strabatut de calea ferata incat austriecii l-au numit „Elvetia banateana” sau „Semmeringul banatean”, aluzie la celebra cale ferata cu acelasi nume din Austria.
Astazi, salbaticia locurilor, frumusetea muntilor, padurilor, viaductelor si a tunelurilor ce strabat calea ferata Oravita – Anina nu este cu nimic mai prejos. Lipseste doar, poate, interesul nostru de a promova si a reamenaja unul dintre cele mai frumoase si mai vechi trasee ferate montane din intreaga Europa. Cele cateva sute de calatori care mai folosesc uitata ruta vin, in special, din strainatate, lor alaturandu-li-se cativa localnici si un numar redus de turisti din Romania. Ei sunt cei care mentin inca viu un veritabil monument istoric trecut, pe nedrept, in uitare.
Sub atenta supraveghere a inginerilor Anton Rappos si Karl Dulnig; alaturi de arhitectii Karl Maniel si Johann Ludwig Dollhoff-Dier, lucrarile la una dintre cele mai mari provocari ingineresti din acea perioada au demarat entuziast, principalul motiv al acestei investitii austriece fiind importantele mine de carbune si metale pretioase descoperite la Anina inca din secolul al XVIII-lea. De numele arhitectului Johann Ludwig Dollhoff-Dier se leaga, de altfel, o poveste tragica. Acesta, neputand suporta rusinea de a fi gresit calculele cu privire la perforarea tunelului Garliste (cel mai lung tunel dintre cele 14 de pe traseu, cu 660 de metri lungime), a ales sa se sinucida aruncandu-se in gol de pe unul dintre viaductele rutei. Calea ferata care masoara 33,4 kilometri urca aproape Steierdorf-Anina338 de metri, de la altitudinea de 218,7 metri la Oravita si pana la 556,4 metri la Anina, traseul fiind strabatut de 14 tunele ce insumeaza 2.084 de metri, 10 viaducte (unele cu inaltimi de peste 25 de metri), aproape 10 kilometri de ziduri de sprijin si peste 21 de kilometri de sapaturi in stanca dura a muntilor. De mentionat si faptul ca la ridicarea viaductelor, acum mai bine de 130 de ani, nu au fost folosite macarele, o adevarata inovatie in materie de arhitectura montana.
De aceeasi ruta de la Oravita se leaga si numele unor mari personalitati cultural-istorice, pe aici trecand trupa de teatru Pascaly cu un tanar Mihai Eminescu in rol de sufleor si secretar al directorului, scriitorul maghiar Jokai Mor sau regele Carol I, in calatoria sa incognito catre Bucuresti.
Steierdorf-AninaLinia nu a fost niciodata electrificata, mai mult, trenul care face legatura intre cele doua localitati pastrand doua vagoane construite in anul 1914. Exista, de asemenea o cursa a Regionalei de Calatori Timisoara, trenul „Nostalgia”, ce folosea pana de curand singura locomotiva cu aburi functionala din Romania (un „Steierdorf”construit la Viena in anul 1821), precum si o garnitura de tren ce pastra aerul de epoca al pionieratului acestei cai ferate. Nici garnitura clasica nu lasa o alta imagine. Vagoanele pitoresti, cu bancute de lemn, sobe pentru incalzit pe baza de lemne si locuri pentru bagaje realizate din rafie, intregesc imaginea unei veritabile calatorii in timp.
Astazi, garnitura de tren circula zilnic pe traseul Oravita – Anina si retur, un bilet dus-intors costand numai 7 lei. O suma insignifianta fata de adevaratele comori pe care le dezvaluie o calatorie ce dureaza aproape 4 ore… comori pe care doar noi, romanii, putem alege sa le valorificam sau se la reducem la o simpla amintire intr-un album prafuit de fotografii.

 

GALERIE FOTO

Filed in: Turism, Turist in Romania
sensodays.ro

You might like:

Ce trebuie sa stim despre evolutia jocului in societate Ce trebuie sa stim despre evolutia jocului in societate
Ce sanse are echipa nationala a Romaniei sa se califice la campionatul mondial de Fotbal Ce sanse are echipa nationala a Romaniei sa se califice la campionatul mondial de Fotbal
Copiii încep pregătirile intense pentru examenele internaţionale Cambridge Copiii încep pregătirile intense pentru examenele internaţionale Cambridge
Președintele SANITAS București: Peste 14.000 de medici și 28.000 de asistenți medicali au plecat din România în perioada 2009-2015 Președintele SANITAS București: Peste 14.000 de medici și 28.000 de asistenți medicali au plecat din România în perioada 2009-2015

One Response to "Turist in Romania. SEMERINGUL BANATEAN – Calea Ferata Oravita-Anina"

Leave a Reply

Submit Comment

| RSS | Sitemap | Termeni si Conditii | Cookies | Contact |